Nu mai avem literatură IT
04/03/2021Web Design pentru începători: O nouă carte și un curs!
01/11/2021M-am bucurat să aflu de cartea Ecommerce No Bullshit (scris Bull$#!t) la începutul acestui an. După cum spuneam în articolul precedent, în România exista o puternică lipsă de cărți de specialitate. Într-o lume „post pandemică” lipsa ghidurilor de promovare digitală se face simțită prin felul în care se prezintă afacerile mici și medii.
Mă bucur că subiectul a mai fost abordat și de către altcineva, fapt ce l-am aflat cu mirare dintr-o reclamă pe Facebook. Am cumpărat cartea (deci nu am primit o copie spre recenzie) după ce am fost asaltat timp de câteva zile cu aceiași reclamă. Până la urmă am cedat curiozității și am comandat-o.
Prezentarea Ecommerce No Bullshit
Ecommerce No BullBullshit este o carte despre cum să vinzi online scrisă de Cosmin Dărăban, fondatorul agenției SilkWeb și creatorul GoMag. Deși tema generală face referire la mediul digital, aproape 60 de pagini sunt dedicate statusului offline al afacerii tale. Acoperă tot traseul de la deschiderea firmei, la planul de afaceri, până la crearea website-ului și promovare. Face referire exclusiv la vânzarea de produse. Chiar dacă unele tehnici se aplică și pentru prestatorii de servicii, sunt vizate doar magazinele online.
Întreaga carte este scrisă cu nuanță de povestire. Citind Ecommerce No Bullshit, te simți ca un nepot ce stă pe genunchii unchiului său afacerist, și ascultă poveștile și indicațiile oferite de acesta. Adică există foarte mult text în jurul informației cheie. Cartea are 320 (nu, prefața nu se pune) de pagini ce pot fi structurare și schematizate în aproximativ 100. Acest lucru poate să îți placă sau nu în funcție de preferințele tale. Personal, am sărit peste multe porțiuni de text pentru a ajunge la ideea principală. Prefer materialul succint și la obiect, mai ales cel de specialitate. De aceia a și strâns câteva recenzii supărate pe paginile librăriilor.
Partea Offline
Ecommerce No Bullshit începe prin a argumenta foarte bine motivele pentru care trebuie să faci marele pas către online. Enumeră toate opțiunile de a vinde online pe piața românească și argumentele din spatele fiecărei variante. Apoi intră un pic în filozofia unei afacerii care vinde produse la modul general.
Explică cum trebuie să arate un plan de afaceri, la ce trebuie să te gândești când pornești la drum și cum să îți alegi afacerea. Se pornește pe premisa că vrei să vinzi online, dar nu știi ce. Și astfel te îndrumă sau mai precis îți povestește cum să îți găsești afacerea care ți se potrivește.
Partea offline se încheie cu o listă de aspecte juridice pe care ar trebui să le ai în vedere. Chiar te ghidează asupra pașilor necesar în deschiderea firmei la oficiul comerțului.
Către Online
Aici începe de fapt Ecommerce No Bullshit să intre în subiect. Pentru că dacă ai deja o afacere și vrei doar să te promovezi online, poți începe direct cu pagina 76. Începe prin a descrie platforma optimă de e-commerce și cum trebuie să o alegi.
Descurajează platformele gratuite, cele open-source și dezvoltarea personalizată în favoarea celor pe bază de abonament lunar. Fapt cu care nu sunt deloc de acord. În primul rând, scopul tău este să vinzi. Atât. Și vei începe prin a vinde. În funcție de buget și nevoie, te orientezi către o platformă care te avantajează. Iar dacă bugetul inițial este mic, o soluție gratuită este bine venită. Pe măsură ce crești și acumulezi experiență și îți definești necesitățile, te poți orienta către o soluție mai bună. Migrarea nu e nicidecum un capăt de țară cum este descrisă. Ba mai mult, întrucât tehnologia se schimbă, nu recomand înrădăcinarea într-o singură platformă pe termen foarte lung. Pasul final fiind o soluție personalizată. Pentru că nu vei putea dezvolta niciodată o aplicație mobilă în baza unei platforme închiriate. Și acesta este doar unul dintre argumente de temelie.
Ecommerce No Bullshit prezintă foarte sumar aspecte extrem de importante când ai o afacere online. Respectiv design-ul logo-ului și aspectul website-ului. Acestea două fiind la temelia oricărei afaceri de orice natură, am fost surprins cât de subțire au fost abordate. De fapt, în toată cartea lipsește un capitol extrem de important: Branding-ul. Este veriga lipsă dintre secțiunea offline și cea online. În schimb sunt descrise amănunțit gestiunea stocurilor, livrarea, ambalarea, plata cu cardul și asistența online. Lucruri ce nu țin neapărat de existența în online.
Sunt enumerate „Cele 5 pagini esențiale”, adică Acasă, Despre, Contact, Pagina de Produs și Pagina de Comandă. Chiar dacă sunt evidente, indicațiile oferite în dreptul fiecăreia sunt foarte bune. Sunt listate și o serie de aspecte importante ale website-ului din punct de vedere tehnic. Din păcate fără nici o explicație acolo unde era necesară. Spre exemplu: „Scripturile sunt optimizare pe toate paginile”, ca o persoană non-tehnică nu am nici o idee ce înseamnă asta. Iar dacă întreb echipa de dezvoltare îmi vor spune că sunt, fără a știi cum să verific asta.
Promovarea Online
Jumătate din conținutul cărții Ecommerce No Bullshit prezintă promovarea online. Aici lucrurile stau foarte bine. Optimizarea SEO a fost descrisă amănunțit și pe înțelesul tuturor. Metodele de marketing sunt bine descrise. Sunt explicate campanile de publicitate pe Google și Facebook. O surpriză plăcută a fost prezența Marketing-ului Afiliat. Se pune foarte mult accentul pe Marketing-ul pe Email, oferă chiar și șabloane de email pentru o varietate de cazuri. Și bine înțeles, marketing-ul de conținut, blog, YouTube, etc, al căror conținut este foarte bun.
Precum în orice ghid sau material de marketing existent, apare statistica. Practica numerologiei (adică adunarea de cifre și studierea acestora) și a adunării informații despre client. Este explicat cum să faci profilul clientului, ce date să aduni despre el, cum să îl plasezi într-o tipologie și la ce stimuli răspunde. Adică pe scurt, tot ce încadrează în manipulare subliminală. Măgării asupra psihicului potențialului client. Spre exemplu este descrisă frica de a pierde și manipularea acesteia prin a-i pune o numărătoare inversă în fața ofertei. Grăbește-te că expiră. Un declanșator mizer al unei emoții umane ce nu le vrei atribuite brand-ului tău. Îți imaginezi reacția clientului când va afla că a fost mințit? Și că acea ofertă… încă este valabilă? Sau că a cumpărat ceva deși poate ar fi vrut să se mai gândească sau să mai caute.
Eu personal am comandat o cămașă la ofertă de la un website ce practica numărătoarea inversă. Îmi plăcea cămașa și oferta era atractivă. Chiar și azi oferta este valabilă și numerotarea prezentă. Este vorba despre website-ul imbracaminte-traditionala.com unde toate produsele sunt la ofertă care expiră în 3 ore. Crezi că voi mai cumpăra de la ei sau că le voi lăsa vreo recenzie pozitivă? Nu cred că așa vrei să fii văzut în piață. Starea actuală a marketing-ului este foarte tristă. Se bazează foarte mult pe a cere și pe a convinge iar absolut deloc pe a oferii.
Revenind la Ecommerce No Bullshit, sunt de acord cu emoțiile pozitive enumerate, și cu conceptul de aventură digitală cât timp se respectă o linie morală și etică. Din acest punct al cărții începe cum am zis și mai sus, statistica și analiza cifrelor. Nu o voi mai descrie, las la latitudinea ta ce informații dorești să preiei, unele sunt interesante. Încheierea este drăguță și lovește câteva temeri cheie ale antreprenorilor.
Concluzie Ecommerce No Bullshit
Nu mă așteptam să găsesc pe piața românească un autor care să își propună o astfel de publicație. Este un lucru foarte bun, mai ales că ar putea încuraja și alți autori, chiar și stimula cititorii prin educare. Dacă am fi avut mai multe publicații de acest gen, aș fi fost mai exigent. Pe Goodreads am oscilat între 3 și 4 stele în review-ul meu. Totuși Cosmin Dărăban s-a obosit să includă multă informație, mai ales din partea offline a unei afaceri ceea o face accesibilă și începătorilor proaspăt absolvenți ai liceului. M-a deranjat în schimb prezența unor termeni în forme clișeice ale marketing-ului corporatist: lead-uri, sales funnel / pâlnie de vânzări, landing page, kpi, etc. Dar asta este strict o preferință personală și un defect profesional.
Este Ecommerce No Bullshit chiar tot ce ai nevoie pentru a vinde online (cum scrie pe copertă)? Nu chiar. Dacă vrei să îți deschizi un magazin online, o recomand ca lectură preliminară. Te pune foarte bine în subiect cu toate temele ce trebuie abordate dar treci prin propriul filtru când vine vorba de brand-ul tău și abordarea ta de piață. Prețul de 47 lei cu transport inclus este cel puțin de bun simț.
Cartea Ecommerce No Bullshit poate fi comandată de pe Academia GoMag.