Nu mai avem literatură IT
04/03/2021Nu am pornit niciodată cu gândul de a scrie o carte și nici de a o vinde. A fost un rezultat neașteptat al aplicării unui concept relativ banal de marketing, respectiv, blogging-ul.
Contextul scrierii
Website-ul SenDesign trece odată la ceva timp printr-o transformare completă. Prima versiune am lansat-o în 2015, a doua în 2016, a 3-a în 2018, a 4-a în 2019 iar a 5-a în 2021 (în lucru la momentul scrierii). Odată cu a 3-a versiune, în Noiembrie 2018 am decis să abordez mai multe metode de marketing pentru a atrage trafic. Cea mai evidentă fiind scrierea pe blog. Este ușoară, facilă și nu necesită decât timp.
Ideea era de a scrie articole, cât mai des, iar conținutul acestora să fie optimizat SEO pentru a ocupa o poziție cât mai înaltă în Google. De aceia primul articol a fost chiar Optimizarea SEO. Nu intenționam să fac artă din acest blog, ci să public conținut bun, util care să fie indexat cu ușurință al cărui nivel de calitate nu trebuia neapărat să strălucească. Ultima remarcă a dispărut total din repertoriul meu odată cu al doilea articol.
După ce am scris despre optimizarea SEO, am ales tema actualizării conținutului pe website, întrucât din experiența proprie, lumea nu o aplică. Există zeci de website-uri ce reprezintă companii și instituții important al căror conținut nu a mai fost actualizat din vremuri imemorabile. Așa am realizat că pot aduce ceva în plus acestor articole, o critică sau o unealtă (în funcție de caz) ce poate schimba piața și mentalitatea bătrânicioasă ce acaparează piața chiar și la momentul actual.
A început să îmi placă. Pentru al treilea articol am scris mult mai mult. Am oferit meseria: cum trebuie să arate un website bun. Am structurat toate detaliile în 5 mari tehnici ce odată aplicate vei avea parte de un rezultat net superior. Și așa articolele mele au devenit din ce în ce mai stufoase. Am adresat problemele cu care mă confruntam alături de clienții mei prin intermediul acestor scrieri. Mai târziu, oferindu-le ca lectură incipientă la demararea proiectului.
Și a devenit o carte
În vara anului 2019, după lansarea celei de a 4-a versiuni SenDesign.ro, am decis să îmi extind eforturile de marketing către campanile pe email. Dar îmi lipsea momeala. Acel ceva pe care îl oferi unui vizitator pentru a se abona. Explorând nemărginitul internet, am văzut că foarte multe blog-uri și website-uri oferă o carte în format PDF gratuit când te abonezi. Ideea mi s-a părut foarte bună întrucât nu mă costa nimic și aveam deja o bună porțiune de material scris pe blog. Intenționam să îl compilez într-un mic ghid.
Ideea asta mi-a creat o sete de cunoaștere, așa că am căutat pe internet cărți de specialitate. În afară de blog-uri nu am găsit nici o publicație, indiferent de limbă, care să abordeze subiectul unei afaceri online de la A la Z. Așa că am decis să o scriu eu. Mi-am rugat logodnica mea de la momentul respectiv, care era graphic designer, să îmi facă o copertă. Și foarte repede am scris o serie de capitole ce nu existau în blog (o parte nici nu vor exista vreodată). Scopul tot digital era, dar, pentru plăcerea mea personală, voiam să tipăresc 30 de exemplare pentru a le face cadou apropiaților. Vehiculând această idee domnului profesor Iustin Priescu, decan al facultății de informatică din cadrul Universității Titu Maiorescu, am fost încurajat să o public și să o vând. Dânsul mi-a scris prefața și astfel de la câteva articole pe blog am ajuns să scriu o carte. În Noiembrie 2019, am avut varianta finală a cărții gata.
Hai să publicăm…
A durat mai mult să public cartea decât mi-a luat să o scriu. Piața românească suferă de o neseriozitate morbidă mai ales în cazul editurilor. Într-adevăr, cititul materialului tipărit nu mai este ce era cândva, dar asta este o scuză ieftină. Inițial am vrut să public în cadrul editurii Agir. Am pătruns printr-o recomandare a domnului profesor Iustin Priescu, și am purtat discuțiile incipient, rămânând să trimit o prezentare pe email. După 5 email-uri nici până astăzi nu am mai primit un răspuns. Nici alte edituri nu s-au obosit să răspundă. Printr-o altă recomandare, am ajuns la editura Hoffman, care mi-a lăsat o impresie foarte bună la început. Dar din Septembrie până în Noiembrie am primit doar amânări.
Pe 9 Noiembrie 2020, am publicat în sfârșit cartea. Calitatea materialului era bună, calitatea manoperei a lăsat mult de dorit. Cei care au cumpărat prima ediție, știu despre ce vorbesc. Semăna mai mult a broșură, ce a fost tipărită … până spre cotor. Iar coperta a fost completată cu o dungă mov unde se termina design-ul. Toate acestea puteau fi corectate dacă s-ar fi obosit cineva să îmi ceară aprobarea. În schimb am primit replica „Ați văzut cum arată marginile? Data viitoare să lăsați mai mult spațiu”. Restul defectelor, nu le voi mai menționa. Eu am suportat costurile de producție și distribuția, deci nu am avut nici un avantaj, chiar din contră! Fenomen ce îl explic imediat.
Iubesc prima ediție, va rămâne întotdeauna cea mai importantă pentru mine fiind debutul meu și dovada că se poate. A ieșit târziu, într-o perioadă în care era nevoie de ea și într-un format realizat neatent. Chiar și așa am vândut tot tirajul în 2 săptămâni. Având precomenzi, am luat legătura cu editura pentru o prelungire de tiraj. Odată ce au reînceput amânările, am cedat. Mă aflam în postura de a avea comenzi fără a putea livra nimic și fără a putea respecta vreun termen. Așa că am încheiat colaborarea și am plecat pe cont propriu. Fapt ce îl recomand tuturor scriitorilor pentru că nivelul de seriozitate la momentul actual este sub orice critică.
Relația o aveam deja, pe cei de la ColorCube, pe care îi și recomand pe această cale. Cu ei am realizat câteva materiale grafice de care eram mulțumit. Odată ce mi-am luat gândul de la vreo rețea de distribuție asigurată de editură, am pornit către ei. Au înțeles foarte repede nevoile mele, au corectat coperta iar ediția a II-a este cu totul alt ceva. De la material la realizare, ediția a II-a este ce îmi doream de fapt.
Păi nu furăm un pic? Măcar un pic?
După cum ziceam mai devreme, asocierea cu Hoffman nu mi-a fost prielnică. Există pe piață niște lighioane care trăiesc din combinații. Undeva între cele 2 ediții, la 3 zile după ce am apărut pe Libris.ro m-am trezit cu cartea pe un alt website, Librăria Delfin. Dumnealor având contract cu Hoffman au decis să listeze și cartea mea spre vânzare, fără acordul meu (unic distribuitor și producător) sau al editurii la un preț mult mai mic. Telefonic către ei nu am primit nici un răspuns favorabil. Operatorii aruncând vina către editură. După lungi amenințări am reușit să fiu contactat de persoana care se ocupă cu manevra și să își ceară scuze. Chiar să încheiem un acord de distribuție. Nu am mai auzit de ei de atunci. Nu i-am mai putut contacta nici telefonic nici prin email, dovadă a marii lor seriozități. Dar am reușit să îmi scot cartea de la ei.
Manevra era în felul următor: ei indexează website-ul Libirs.ro, și toate cărțile de la editurile cu care au contracte, le listează fără acordul lor, pe website la un preț mult mai mic. Dacă au comenzi, merg direct la editură. Dacă pot să livreze bine, dacă nu, anunță cumpărătorul că asta-i viața. Și ce surpriză, nu sunt singurii. Tot măgari sunt și cei de la domo.ro și cel.ro (același drac, același posesor, dar cu alt nume) care în continuare vând cartea sau cel puțin se prefac prin aceiași combinație. Zic combinație pentru că nivelul … acolo este. M-am resemnat cu reclama gratuită întrucât la ei nu se ajunge fără piciorul în gât. Ei când primesc o comand și nu o pot livra, pur și simplu nu te bagă în seamă. Poți aștepta cartea mult și bine. Idem pentru reclamații.
Acesta este unul din motivele pentru care am scos o a doua ediție de fapt. Aveam nevoie de un alt cod ISBN prin care să nu mai fiu asociat cu Hoffman. Am scris 2 noi capitole și am adăugat un glosar, am profitat și am realizat o serie de corecturi, și am trimis-o către biblioteca națională.
Editură să fie!
Pentru că nu avem. Chiar să vrei să publici nu ai unde. De asta am vrut să deschid eu o editură. Aveam toate actele gata, chiar și făcusem planul titlurilor pe care doream să le scriu în 2021. Ultima aprobare necesară venea de la biblioteca națională. Am trimis toate actele dar cererea mi-a fost respinsă. Ca să fi editură trebuie să publici minim 10 cărți / an. O idee luminoasă oricine a avut-o. Cum ai putea să atragi autori pentru 10 cărți, în condițiile în care tu nu te clasifici drept editură? Este un ciclu vicios. Nu renunț la idee, o pun doar pe pauză până rezolv problema birocratică.
Cu peripeții și fără nici o intenție inițială, am ajuns să public o carte. Ediția a III-a este în lucru și va fi lansată la finele anului acesta. Cel mai probabil Noiembrie?!. Sau poate păstrez locul de onoare pentru o altă lansare. Cer este că nu mă voi oprii aici. Am început numărase proiecte de educare. Public conținut pe YouTube, pe blog-ul SenDesign, pe grupul de Facebook Comunitatea SenDesign și nu doar atât, dar restul este surpriză.
Cartea Ghidul Afacerii în Mediul Online Ediția II poate fi comandată de pe Libris.ro, Cărturești.ro, și Magazinul SenDesign, de unde poți cere o ediție cu autograf. Prima ediție mai poate fi cumpărată doar din Constanța, Librăria Tic Tac. Spor la citit!